Kisah dihendap semasa mandi


Kisah dihendap semasa mandi

Teman masa kecil tak diajor atau dimomok kan takut dengan hantu. Mak selalu cakap hantu tak wujud. Jadinya teman nie paham ada hantu tapi ada lagi perkara kene takut, iaitu Maha Pencipta di atas sana. Teman masa kecik eiii buas bebenor. Kekadang pikior balik kalau teman di tempat mak dan abah dah lama la kene rimbuk lebam sana sini..haahhaha. 

Teman dibesorkan 2 tempat yang berbeza. Dari beranak di Hospital Kuala Lumpur sampai darjah 2 teman dibesorkan di Sungai Besi. Lepas tu bapak teman pencen awai, jadinya pindah le ke Beruas, Perak. Kami berpindah ke rumah Tokwan dah Opah di kampung belah mak. Mula – mula bersekolah kat kampong rasa janggal bebenor. Yelah, dah le nak kene bangun awai subuh pehtu kene mengayuh basikal bapak jauh gile. Lebih kurang 45 minit baru sampai, naik bukit turun bukit baru sampai. Udah berpeluh peluh masam,muka berminyak kene masuk kelas pulok. Teman shock culture sekejap. Sebabnye dok kampong ni, orang busy body, sebok la nanye anak sape, dudok mana, cucu sape. Paling senang nak kabor, teman cucu Ton Ali Bomoh Barah di Kg Gelung Pepuyu. Ton tu Nama Zaitun untuk nama Opah. Nampak tak kuasa pompuan? Nama Ton jadi pangkal..hehe. Tapi kalo dok bandar dulu, orang tak heran la kome nie anak sape, merayor sorang2 pon orang tak kebulur nak siasat itu ini. Bila dah rasi skit dengan suasana kampong uiiiii, teman punye langkah kaki bapok panjang. Langkah sampai 2, 3 kampung mandi sungai, curi buah orang, baling ayam orang, ngedap orang…erkk  ni tak leh citer banyak2, kang Mak baca mampuih teman..hahaha.

Teman boleh hilang dari pukul 7 pagi sampai 7 malam. Kawasan uma teman nie hutan keliling. Keluar masuk agak masalah ke jalan besor. Apa bas haram takdenye. Memang masa tu basikal atau motor teman lenjan,walaupun usia darjah 3, teman peduli apa. Teman nie tak gemor mandi. Udah balik maghrib memang idak le nak mandi. Masalahnya bilik ayor kat luar rumah. Bilik ayor tu pulok betui betui la dekat sebelah rumah jiran nie. Rumah jiran nie tinggi sikit, atas bukit tapi rapat la, kalo kerling ekor mata pon udah boleh nampak sape tengah bolen mandi kat dalam bilik ayor tue. Nak jadi satu cerita, satu hari mak kuar hanger nak bantai teman sebabnya dah pukul 8 malam tak mandi mandi lagi..Aduh… teman nie bukan tak mo mandi tapi udah gelap bebenor, dah la jiran sebelah tu ada ‘mata-mata’ suka ngintai. Tension betuila.

Jadi takut takut berani teman tanggal la satu persatu baju. Kain basah ada, eh ape barang kain basah, payah la nak sabun. Haha. Dengan berlampukan lampu minyak tanah teman kene basuh baju sekolah dengan baju kotor yang berselut siang tadi.Mak memang dah ajor dari kecik begini. Basuh baju pakai tangan dari darjah 3 lagi. Terima kasih mak. Hahaha. Masa tengah sedap memberus baju tuh, teman perasan pokok pinang bergerak gerak. Bilik ayor luar kan mana la ada katup atas tuh. Memang nampak la bulan bintang segala. Malas amik port makin rancak pulak pokok pinang tu memberat ke bawah.. masa nie teman tengok ikot kerling mata jela. Dia punye seram memang haram jadah takut. Jilake betui. Teman tau natang tuh tengok sedap usha teman. Masalah sekarang nie kepala teman ada shampoo, nak lari mata pedih nie. Takpe teman kuatkan semangat teman cakap dalam hati tu berok tue. Bukan ada apa pon. Teman continue macam biasa basuh baju. Dah cuci baju semua, teman udah rasa tak bole tahan lagi dah. Sebabnya takkan la berok bole goncang pokok kelapa pulak, tadi pokok pinang. Lama kelamaan ada bunyi dengus dengus pulok doh. Teman dongak ke atas langit lalu kami bertentang mata. Mata nya merah, gelap tak la berapa nampak, nampak dari cahaya bulan tapi tau la besor bagak berbulu. Aiii….. lagi mau tunggu ke? Teman lari bolenla sambil jerit nangis naik rumah udah macam nak reban rumah. Seram nya. Sampai demam ler teman terperanjat. Baju tengah memberus tadi lantok ler situ. Esok la sambung.

Kami tau tapi buat buat la tak tau dan tak nampak. Nak buat macam mana kan. Hal masing masinglah. Tapi jangan la kacor kami. Yang tuan nya pon ajor la bende tu beradap skit dengan jiran tetangga. Budak kecik toksah dikacor la. Lemah semangat luruh jantung. Jadinya selepas tuh, memang tak hingin teman nak mandi memalam kat bilik ayor luar tu. Teman mandi kat dapur je, dapor rumah lama kan tinggi ada lubang untuk ayor keluar tuh. Ha.. kat situ lah. 

Banyak lagi cerita alkisah gini, tapi nanti la teman sambung lagi yer.
Gambor hiasan
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s